موسیقی چگونه بر رشد گیاهان تأثیر می گذارد؟

همه ما شنیده ایم که پخش موسیقی برای گیاهان به رشد سریعتر آنها کمک می کند. آیا واقعا موسیقی می تواند رشد گیاهان را تسریع کند یا این فقط یک افسانه شهری دیگر است؟ آیا گیاهان واقعاً صداها را می شنوند؟ آیا آنها واقعاً موسیقی را دوست دارند؟ برای اطلاع از نظرات کارشناسان در مورد تأثیر موسیقی بر رشد گیاهان، ادامه این مطلب را بخوانید و همچنین با پیوستن به ما از پرطرفدارترین آهنگ های ایرانی لذت ببرید.

باور کنید یا نه، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که نواختن موسیقی برای گیاهان واقعاً باعث رشد سریع‌تر و سالم‌تر می‌شود. در سال 1962، یک گیاه شناس هندی چندین آزمایش بر روی موسیقی و رشد گیاهان انجام داد. او دریافت که برخی از گیاهان زمانی که در معرض موسیقی قرار می گیرند 20 درصد بیشتر از نظر قد رشد می کنند و رشد قابل توجهی در زیست توده افزایش می یابد. او همچنین نتایج مشابهی را برای محصولات کشاورزی مانند بادام زمینی ، برنج و تنباکو یافت .او در راستای بررسی موسیقی های متفاوت تشخیص داد که گیاهانی که به موسیقی راک گوش می‌دهند  در عرض چند هفته از بین می‌روند، در حالی که گیاهان که شرای مراقبتی مشابهی دارند وقتی در معرض موسیقی کلاسیک قرار می‌گیرند رشد می‌کنند.

محققی در ایلینوی نسبت به واکنش مثبت گیاهان به موسیقی شک داشت، بنابراین او در چند آزمایش گلخانه ای بسیار کنترل شده شرکت کرد. با کمال تعجب، او متوجه شد که گیاهان سویا و ذرت در معرض موسیقی ضخیم تر و سبزتر هستند و بازدهی قابل توجهی بیشتر دارند. در این راستای تحقیق در این خصوص ، محققان یک دانشگاه کانادایی کشف کردند که عملکرد محصول گندم در معرض ارتعاشات فرکانس بالا تقریباً دو برابر می شود.

پخش موسیقی برای گیاهان

 وقتی نوبت به درک تأثیرات موسیقی بر رشد گیاهان می‌رسد، به نظر می‌رسد که این موضوع خیلی مربوط به «صداهای» موسیقی نیست، بلکه بیشتر به ارتعاشات ایجاد شده توسط امواج صوتی مربوط می‌شود. به عبارت ساده، ارتعاشات باعث ایجاد حرکت در سلول های گیاه می شود که گیاه را تحریک می کند تا مواد مغذی بیشتری تولید کند. اگر گیاهان به موسیقی راک به خوبی پاسخ نمی‌دهند، به این دلیل نیست که آنها کلاسیک را بیشتر دوست دارند. در صورتی که این اصل به ارتعاشات تولید شده توسط موسیقی راک بلند برمیگردد که فشار بیشتری ایجاد می کند و این فشار برای رشد گیاه مفید نیست.

دیدگاه دیگری درباره موسیقی و رشد گیاهان

 دیدگاه دیگری محققان دانشگاه کالیفرنیا به سرعت در مورد تأثیرات موسیقی بر رشد گیاهان نتیجه گیری نمی کنند. آنها می گویند که تاکنون هیچ مدرک علمی قطعی مبنی بر اینکه پخش موسیقی برای گیاهان به رشد آنها کمک می کند وجود ندارد و آزمایش های علمی بیشتری با کنترل دقیق عواملی مانند نور، آب و ترکیب خاک مورد نیاز است. جالب توجه است، آنها پیشنهاد می کنند که گیاهانی که در معرض موسیقی قرار می گیرند ممکن است رشد کنند زیرا مراقبت های سطح بالا و توجه ویژه مراقبان خود را دریافت می کنند. غذای فکری!

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این آهنگ امتیاز می دهید.



دیدگاه خود را بگذارید